Sanselig læring om kærlighed, som sanset symbol i øjenhøjde med 8 årige.
Kærlighed I en undersøgelse af kærlig forbinder jeg kærlighed til det kraftfulde øjeblikke, til de stille og nære øjeblikke, til det perfekte til det uperfekte. Vi undersøger kærlighedens dilemmaer i dets kontraster og i dets fuldkommenhed. Det vigtige er at barnet kommer tæt på selv at finde en sanselighed i hvordan de oplever kærlighed. I det hurtige øjeblik kommer hjertet som symbol frem, de hurtige registreringer af hvordan vi illustrer kærlighed. Men hvis vi går tættere på er kærlighed også et sted, en bevægelse, et snørebånd … |
I projektet arbejder jeg med at finde forskellige materialers relation til krop, bevægelse og fælles såvel som individuel bearbejdelse. I min oplevelse af hvordan børn går til materialer bliver jeg som regel overrasket over hvordan inspiration, en lyst til at prøve det en anden gør, til selv at ville finde på, at gøre noget andre ikke har gjordt, til igen at børnene også tør lege og forsøge. Med tøjstykker, finder børnene et stykke tøj som de godt kan lide at røre ved. Men i det de skal kaste det bliver de overrasket over modstanden, og nogle vil gerne have et andet stykke som kan kastes hårdere, eller blødere. I øvelsen arbejder vi med to kontraster i kærlighed, voldsom energi, vrede,, det kraftfulde og dets modsatte, stille bløde, intime. Min oplevelse er at børnene grinder mere i det kraftfulde, der kommer en legende tilgang til øvelsen, hvor i den stille bliver de mere nænsommere og eftertænksomme. De er langsommere om at vælge sted til tøjet.
På Kunstmuseet hænger et ikonmaleri af gudsmoders kærlighed, jeg tager børnene med ud i museet for at se på ikonmaleriet.
Børnene oplever på Sorø kunstmuseum et ikon maleri af Gudsmoders kærlighed. Hvor vi kigger nærmere på former, blikke og hænders bevægelse. Vi kigger på hvordan vi selv oplever ikon maleriet og hvordan andre før os har beskrevet det.
Senere arbejder børnene med festfarver og hjerte som symbol
Citat fra et barn: jeg syntes kærlighed er min egen, men jeg oplever mest kærlighed når jeg er sammen med andre.
Kærligheden er jo vores egen, men bliver måske mest tydelig sammen med andre. Hvordan den for lov til at udfolde sig og vokse, hvordan den bliver ved med at kunne udfolde sig i relationen til andre. Vi undersøger både vores eget forhold til kærlighed men også hvordan vi sætter den i relation til andre og bliver udfordret.