Sanselig læring med tema JORD på Sorø kunstmuseum og alle folkeskolens 2. klasser i sorø 2023
Kunstværket udformes i processen af sanselig læring, om jord, hvor eleverne er med til at finde deres ord, kropslige forståelse og erindringer om jord. Vi kigger på Sorø kunstmuseums samling af andre kunstnere som fx. Susanne Ussing ler og sten former, med ting. eksempelvis. “sten med hår”
Vi arbejder med en sanselig kropslig erfaring og med sprogets og ideen om jord. Vi arbejder med gentagelse og spejling af form. Vi ser hvilke fortællinger som opstår i vores egne og andres gengivelser med jord materialer.
Astrid udformer rammen for læring, for kreativiteten som leder os til processer der hele tiden åbner vores egne og andres perspektiver for det vi oplever, til at samle det i en fælles ramme.
Hvad betyder jord til os, for os og hvordan lever vi med jorden under os. Jeg tror på at vi skal mærke, lytte og lege med jord for at begribe hvad det er for os selv og for det fællesskab som vi er en del af. både det store fællesskab men også det mindre, som naboer og venner.
- hvad betyder det at vi kan spise fra jorden?
- hvad betyder det at vi godt kan lide at kigge på sten samle sten, sortere sten, give sten navne?
I besøget på Sorø kunstmuseum, har Formidler Andreas Spinner vist flere kunstneres kunstværker frem som handler om jord, handler om menneskets forhold til jorden. Både som begreb om at være på en jordklode, men også som afgrænsninger og som materiale.
Astrid på Sorø kunstmuseum
Sten er basal indgang til form, farve, struktur, og magiske udtryk i fortællinger.
Eleverne får lov til at vælge en sten.
- eleverne sidder alene med deres sten, kigger, lugter og mærker. giver sig tid til at forme deres eget sprog omkring stenen
- eleverne deler deres erfaring med en makker ved siden af, de fortæller, mærker og giver sig tid til at lytte
- vi skaber sammen en fællesskulptur af vores sten på gulvet. Eleverne ligger deres sten en efter en, mens de fortæller de andre en ting om deres sten, som nu bliver en del af fællesskabets form.
Eleverne bliver siddende og nu dykker vi ned i jorden fra sten til sand, ler og jord. Vi må igen vælge vores materialer og kan begynde i vores eget hjørne at skabe med materialerne. Til at vi forsøger at sætte vores tegninger eller former sammen.
Eleverne arbejder med et endeligt udtryk til en fælles kunstværk.
Astrid besøger alle 2. klasser på deres skoler
Vi går videre til at tale om hvordan alting kaster skygge på jorden og at skygge er det som skabes mellem dig, lyset og jorden.
vi skal bruge vores fantasi og fantasi og skyggebilleder hænger rigtig godt sammen. At sidde omkring en bålplads har gennem tiden været direkte forbindelse til vores fortællinger. Eleverne skal være med til at skabe fortællinger mellem lys, krop og jord.
vi skaber skygger af vores hænder sammen i grupper på fire og bruger kul til aftegningerne. nogen følger nøje linjerne i skyggen andre digter videre.
Jern er en del af det materiale vi udvinder i jorden. Et materiale som er alle steder og på en måde kan vi tale om jern som det materiale der holder vores konstruktioner sammen. Jern er i myremalm, okker, pyrit og meget andet.
Vi starter emd at kigge rundt og finde alt det jern som vi kan se i klassen.
Herefter skal vi omforme vores fantasi-former fra skyggetegninger
Vi går fra skygge til aftegninger med ståltråd og jern. vi tegner med ståltråd og samler vores formgivninger i et fællesbevægelige linjer.
Til sidst arbejde vi med former og ting i ler. At putte ting i ler og skabe noget der ikke høre sammen, men som vi kan sætte sammen og skabe nye meninger ud af.
Det færdige resultat kan se øverst på siden.